IT beheer uitbesteden?

Neem met ons contact op

Of u nu een ondernemer bent of een doorgewinterde IT-professional, het gebruik van managed services kan uw werk makkelijker maken. Wanneer een managed service effectief wordt uitgevoerd, is het net zoiets als het vermogen van een IT-afdeling met de expertise van doorgewinterde professionals om gerichte applicatieactiviteiten te leveren aan de gebruikers van uw bedrijfsapplicaties. Simpel gezegd is een managed service ontworpen om de dagelijkse werkzaamheden van uw gespecialiseerde applicaties af te handelen, zodat de eindgebruikers van uw bedrijf de mogelijkheid hebben om zich te richten op meer strategische IT-programma’s en uw team zich kan concentreren op de kerncompetenties van uw bedrijf.

Dit komt vaak naar voren wanneer IT-professionals merken dat de huidige kennisbank afneemt, waardoor de kwaliteit van de IT-dienstverlening aan uw bedrijf afneemt. Andere symptomen van een behoefte aan een managed service zijn onder andere de volgende:

  • “We hebben vorig jaar niet alles bereikt wat we wilden door een gebrek aan service en ondersteuning”.
  • “We hadden te veel uitval en stilstand.”
  • “We zijn over ons budget gegaan in verband met aanpassingen aan onze bedrijfsapplicaties die de prestaties ervan uithollen.”
  • “We zijn gegevens kwijt door gebrek aan vermogen om met een oplossing te komen.”

Vanuit onze ervaring met het werken met zowel kleine als grote klanten stel ik vaak voor hoe een managed service kan helpen deze uitdagingen aan te gaan. Als u een deel van deze dynamiek in uw bedrijf voelt, vindt u hieronder enkele aanbevelingen aangaande personeel en technologie over hoe u uw IT-afdeling kunt reorganiseren en in staat kunt stellen om via managed services te groeien.

De noodzaak beoordelen

Vandaag de dag staan IT-managers onder grote druk om te voldoen aan de prestaties, operationele verwachtingen en beveiligingsbehoeften van het bedrijf, terwijl ze proberen de kosten laag te houden. De meeste financiële managers stellen in deze omstandigheden voor om over te stappen op een voorspelbaar kostenmodel, zoals dat van een managed service. Een bedrijf dat dergelijke diensten aanbiedt, wordt een Managed Service Provider (MSP) genoemd. Het beste moment om te overwegen om met een MSP te spreken is wanneer u toekomstige strategische doelen stelt of nieuwe diensten voor uw IT-omgeving inzet. Vaak hebben de bestaande medewerkers van een bedrijf geen ervaring met een nieuwe technologie of zijn ze niet in staat om nieuwe diensten of toepassingen te onderhouden. Het inhuren van aannemers om de dienst te leveren kan duurder zijn en minder waarde opleveren voor de ondersteuning van de steeds groeiende prestatiedoelen van uw bedrijf, uitgaande van een gelijkblijvende of afnemende budget. Dit geldt vaak voor zowel kleine, middelgrote als grote bedrijven.

Managed Service modellen zijn in de loop van de tijd geëvolueerd en de doorgewinterde aanbieders hebben hun levering geperfectioneerd. Het is zeer effectief voor bedrijven die:

  • op hun IT-infrastructuur vertrouwen om hun dagelijkse bedrijfsprocessen goed te ondersteunen
  • niet voldoende getraind personeel of tijd hebben om zich formeel bezig te houden met goed onderhoud, updates en reparaties.
  • een maandelijkse, vaste vergoeding willen betalen voor diensten die een hoog niveau van kwaliteit bieden

Voor de meeste zakelijke dienstverleners is IT de basis van de business engine. Van software tot hardware en de vaardigheden die nodig zijn om de dienst draaiende te houden, zou een bedrijf aanzienlijk kapitaal kunnen investeren in het opbouwen en onderhouden van het interne ondersteuningspersoneel. Gezien de volwassenheid van de managed servicemodellen en de verschuiving naar virtualisatie en cloud, kan de behoefte aan IT-personeel op locatie echter worden beperkt tot de uitzonderingen waar de operationele gevoeligheid dit rechtvaardigt. Om te zorgen voor een grotere voorspelbaarheid van de IT-kosten te midden van onzekere eisen, kan een bedrijf overwegen om gebruik te maken van managed services.

MSP’s stellen de prijs van hun diensten meestal vast op basis van een abonnement. Op basis van de geselecteerde diensten wordt de prijsstelling meestal gebaseerd op het aantal gebruikers, waarbij de prijsstelling is afgestemd op pakketten in een reeks van categorieën. Sommige bieden IT ondersteuning op locatie wanneer dat nodig is. De basisdiensten beginnen vaak met een monitoring service, die potentiële problemen identificeert, die u zelf oplost. Aan de andere kant van het spectrum bieden serviceproviders uitgebreide managed diensten aan die alles omvatten, van waarschuwingen tot het oplossen van problemen.

Voordelen van managed services

Betere kostenbeheersing: De typische kostencomponenten van een IT-afdeling, waaronder opleiding, apparatuur en personeel, worden door de MSP opgevangen en als een vast maandelijks bedrag aan het bedrijf gepresenteerd. Dit helpt bij het effectief voorspellen van de kosten elke maand bij de budgettering. Afhankelijk van de toekomstige eisen en de snelheid van de IT-volwassenheid van uw organisatie kan de managed service worden geschaald om dergelijke scenario’s aan te pakken. Het grootste voordeel is dat een bedrijf kan beslissen hoeveel te schalen op basis van factoren die de financiën en de strategische visie van de CIO kunnen omvatten. IT-onderbrekingen en -uitval kunnen ook worden voorkomen, waardoor het risico van verdere verliezen wordt beperkt. 

Verbeterd risicomanagement: Elk bedrijf draagt een bepaald risico. Dit kan worden geminimaliseerd door het individuele risico van elke als kritiek aangemerkte bedrijfsservice te verlagen. Een MSP kan helpen het risico te verminderen door hun eigen bewezen methoden en toegang tot moderne infrastructuur en software bij te dragen. Dit maakt het mogelijk om te voldoen aan best practices en minimaliseert de risico’s die verbonden zijn aan de dienstverlening.

De MSP neemt een groot deel van de risico’s op zich en beheert deze voor het bedrijf dat het bedient door het hebben van specifieke branchekennis, met name op het gebied van beveiliging en compliance. Ze kunnen samenwerken met uw bedrijf en u begeleiden bij het minimaliseren van risico’s in uw vakgebied.

Hoge beschikbaarheid, efficiëntie en productiviteit: Voor een IT-dienst is het gezegde “tijd is geld” altijd van toepassing. Voor optimale bedrijfsprestaties is de constante beschikbaarheid van een bedrijfskritische IT-dienstverlening voor veel organisaties de topprioriteit. Terwijl het beoordelen van de werkelijke kosten van downtime moeilijk is, is het altijd aan te raden om proactief stappen te ondernemen om deze volledig te vermijden. In het slechtste geval kan het reputatierisico een factor zijn wanneer de uitval onder de aandacht komt van diegenen buiten het bedrijf die het vertrouwen van het publiek kunnen aantasten. Klanten ervaren betere prestaties met minimale downtime bij het gebruik van een managed service. Vaak zijn bedrijfskritische applicaties gebaseerd op meerdere technologieën en moeten ze volledig operationeel en geïntegreerd zijn om de verwachte IT-dienstverlening te kunnen realiseren. Alle losse applicaties moeten samen beschikbaar zijn om de IT-service naadloos te laten functioneren voor interne eindgebruikers. Een MSP kan zorgen voor een maximale uptime en minimale onderbrekingen van de dienstverlening.

Organisaties die proberen alle IT-diensten in eigen huis te implementeren en te ondersteunen, hebben meestal veel hogere onderzoeks- en ontwikkelingskosten en langere termijnen om te implementeren – de kosten kunnen ook worden doorberekend aan de organisaties die deze diensten willen gebruiken. De MSP is zeer efficiënt in het leveren van IT-diensten op een manier die de kosten laag houdt en de tijd om te implementeren kort, terwijl het een kwalitatief hoogwaardige service aan de business biedt.

IT diensten klaar maken voor de toekomst: IT-afdelingen zullen altijd financiële, technische, beveiligings- en operationele uitdagingen hebben. MSP’s zullen echter altijd hun personeel laten trainen op aankomende en nieuwe releases en op nieuwe technologieën met de mogelijkheid om de kosten voor een periode van meerdere jaren vast te leggen. Door meer voorspelbaarheid te creëren, zal uw bedrijf het operationele risico en de uitdagingen verminderen en de verstoring van de dienstverlening tot een minimum beperken.

Dingen om in gedachten te houden

Managed Service Providers brengen niet alleen praktische levering van een voorspelbaar servicemodel en kosten om snel en effectief nieuwe IT-diensten aan een onderneming te leveren, maar vergroten ook de stabiliteit en de gemoedsrust van zowel IT managers als ondernemers.

De taak om nieuwe IT services aan de onderneming te leveren en tegelijkertijd de kosten onder controle te houden, is een moeilijke taak in de moderne bedrijfsomgeving. Een managed service is een geweldige strategie om uw IT-organisatie te helpen zeer veerkrachtig, en voorspelbaar qua kosten te zijn. MSP’s vormen een aanvulling op bestaand IT personeel en vervangen ze niet, maar maken veeleer die waardevolle middelen vrij om de strategische IT-programma’s te leiden en uit te voeren die nodig zijn om de bedrijfsdoelstellingen te behalen. In grotere organisaties zal een MSP uw middelen helpen om zich te concentreren op meer strategische projecten. U kunt er zeker van zijn dat uw bedrijf de risico’s die gepaard gaan met het onderhouden van klantgegevens en gevoelige concurrentie-informatie tot een minimum beperkt, en nog veel meer met het huidige managed serviceaanbod.

Wat kunnen wij voor u betekenen op dit gebied?

Wij doen het helemaal anders

Supersnel respons

Wij reageren binnen 15 minuten. Gegarandeerd.

Gegarandeerde tevredenheid

Bent u na 3 maanden samenwerking ontevreden en kunnen we dat niet oplossen, dan verbreken we zonder gedoe ons contract en krijgt u uw geld terug.

Flexibele contracten

Wij geloven niet in driejarige contracten. Onze contracten zijn maandelijks opzegbaar.

Wij werken in kleine teams

We werken als onderdeel van uw bedrijf en zorgen ervoor dat u bekend bent met onze specialisten

Ook buiten kantoortijden bereikbaar

Onze IT support stopt niet om 17u.

Wij nemen de besten aan en investeren in ze

Een ander type IT'er vraagt om een andere mindset

Zwaarste SLA van de branche

Onze SLA's hebben wel een boeteclausule.

Geen fair use - echt onbeperkt gebruik dus

Bij ons kunt u onze servicedesk wel onbeperkt benaderen voor vragen

Wij leveren een breed palet aan IT diensten

Volledig IT beheer. Werkplekbeheer. Beveiliging. Cloud.