Waarom Security-as-a-Service de sterkste cyberverdediging van MKB’ers kan zijn

De bestrijding van cybercriminaliteit is vandaag de dag een onvermijdelijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Kwaadwillende hackers zijn steeds geraffineerder en vastberadener geworden, en bijna elke dag komt er een nieuwsbericht over weer een grote data-inbreuk. Zelfs grote ondernemingen met voldoende middelen zijn niet immuun, met bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren zoals Honda, Universiteit van Maastricht en Royal Reesink die de afgelopen 12 maanden allemaal te maken hebben gehad met data-inbreuken.

Zelfs als belangrijkste doelwit blijven kleine en middelgrote ondernemingen helaas onzeker

Ondanks de alomtegenwoordigheid van cybercriminaliteit zijn de meeste kleine en middelgrote ondernemingen helaas niet voorbereid, waardoor zij zichzelf, hun werknemers en hun klanten in groot gevaar brengen. Volgens een recent onderzoek van het Ponemon Institute beoordeelt slechts 28 procent van het MKB hun vermogen om bedreigingen, kwetsbaarheden en aanvallen te beperken als “zeer effectief”. Nog zorgwekkender is dat bijna de helft van het MKB (47 procent) zegt niet te weten hoe ze hun bedrijf moeten beschermen tegen cyberaanvallen.

Het is begrijpelijk waarom veel kleine en middelgrote ondernemingen in het duister tasten wat betreft cybersecurityKlik op het woord voor de betekenis. Sommigen denken dat ze onmogelijk een doelwit kunnen zijn omdat ze als klein bedrijf niet interessant zouden zijn. Bovendien is de markt voor cybersecurity ronduit overweldigend. Een snelle Google-zoekopdracht naar “cybersecurity oplossing” levert meer dan 257.000 resultaten op, en er zijn maar weinig leveranciers die zich specifiek richten op het midden- en kleinbedrijf. Dit maakt het ongelooflijk moeilijk om onderscheid te maken tussen de verschillende producten die beschikbaar zijn en om één product aan te wijzen dat het beste past bij de unieke behoeften van een groeiend bedrijf.

Toch zullen MKB bedrijven moeten beseffen dat ze, zelfs als ze relatief klein zijn, een zeer aantrekkelijk doel zijn. In het Data Breach Investigations Report van Verizon van 2019 werd vastgesteld dat 43 procent van de inbreuken betrekking had op MKB ondernemingen. Bovendien neemt het aantal cyberaanvallen – waaronder phishingKlik op het woord voor de betekenis, geavanceerde malwareKlik op het woord voor de betekenis, zero-day en ransomwareKlik op het woord voor de betekenis – toe, waarbij 67 procent van het MKB in de afgelopen 12 maanden te maken kreeg met een cyberaanval en 58 procent met een data-inbreuk.

5 manieren waarop security-as-a-service de cyberbeveiliging kan versterken

Om een gedegen cyberverdediging op te zetten, met name wanneer het aannemen van eigen cybersecurity personeel geen realistische optie is, maken veel MKB’s gebruik van Managed Security Service Providers om Security-as-a-Service te verkrijgen. Het belangrijkste voordeel van deze aanpak is dat Security-as-a-Service het MKB directe en betaalbare toegang kan bieden tot bekwame cybersecurity-professionals en bewezen beveiligingsprocessen die een verlengstuk van hun IT-afdeling worden.

Meer in het bijzonder kunnen MKB’ers gebruik maken van Security-as-a-Service om de volgende vijf best practices op het gebied van cybersecurity op te nemen:

  1. Monitoren van en jagen op bedreigingen – Het MKB moet proactief zijn en voortdurend op zoek gaan naar bedreigingen om er zeker van te zijn dat hun netwerken niet worden ingebroken worden. De meeste MKB-bedrijven missen echter de tijd – en soms de vaardigheden – om de beveiligingswaarschuwingen die technologie biedt, goed te onderzoeken. Een goede Security-as-a-Service provider zal de meldingen sorteren en je laten weten wat de belangrijkste zijn. Ga op zoek naar een provider die snel een root cause analyse kan uitvoeren en stappen kan implementeren om de situatie te herstellen voordat de schade van een data-inbreuk groter wordt.
  2. Reageren op incidenten – Cyberrisico’s (zoals ongebruikelijk verkeer op een poort, ongeautoriseerde toegang tot een specifiek bestandsdeel of andere activiteiten die de acceptabele standaarden van een organisatie schenden) kunnen het beste worden beperkt door snel te handelen. Zonder de juiste technologie of processen die waarschuwingen genereren wanneer systemen ingebroken worden, zal de omvang van een incident toenemen en kan dit uiteindelijk resulteren in een catastrofale bedrijfsimpact of zelfs boetes.
  3. Volwassen beveiligingsprocessen – Het is belangrijk om solide, geteste en herhaalbare processen te hebben wanneer incidenten zich voordoen. Maar het ontbreekt de meeste MKB-bedrijven aan de vaardigheden om beveiligingsprocessen te ontwikkelen – of de tijd om deze voortdurend bij te werken – die up-to-date blijven met hun steeds veranderende bedrijfssystemen en bedreigingsvectoren. Security-as-a-Service providers kunnen direct toegang bieden tot bewezen processen die het resultaat zijn van duizenden uren werk op basis van kennis die is opgedaan in honderden klantomgevingen.
  4. Patching systemen – Geavanceerde aanvallers maken elke dag gebruik van ongeëvenaarde en verkeerd geconfigureerde software, waardoor patchbeheer een essentieel onderdeel is van elk cybersecurity-programma. Maar een gebrek aan tijd en personeel, evenals technische, organisatorische en procescontrole-uitdagingen dragen allemaal bij aan de reden waarom MKB’s niet continu scannen op kwetsbaarhedenKlik op het woord voor de betekenis en regelmatig systemen patchenKlik op het woord voor de betekenis. Security-as-Service providers kunnen helpen bij het beheren van een systematisch programma om te scannen op kwetsbaarheden en niet of verkeerd geconfigureerde software, naast het helpen met het uitrollen van patchesKlik op het woord voor de betekenis en het bieden van change control processen om patches te beoordelen, goed te keuren, te plannen, toe te passen, te valideren en indien nodig, ongedaan te maken.
  5. Compliance – Naast het monitoren van en reageren op incidenten en het dichten van lekken middels patching moeten MKB bedrijven er ook voor zorgen dat ze effectief voldoen aan compliance-regelgeving zoals de AVGKlik op het woord voor de betekenis. Compliance kan echter een grote uitdaging zijn, aangezien verschillende industriële regelgeving specifieke eisen stelt. Ga op zoek naar een Security-as-a-Service provider die je helpt met audits en die kan helpen bij de voorbereiding van documenten om aan de compliance-eisen te voldoen.

De strijd tegen cybercriminaliteit vereist een betrouwbare partner

Het opzetten en continu updaten van cybersecurity processen kan aanvoelen als een onoverkomelijke taak. Het goede nieuws is echter dat jij als MKB’er het niet alleen hoeft te doen. In plaats van extra medewerkers aan te nemen en complexe software te implementeren kunnen MKB bedrijven gebruik maken van Security-as-a-Service om de kwaliteit van hun cybersecurity programma te verhogen. Om de Security-as-a-Service aanpak te optimaliseren, kun je beginnen met het maken van een checklist met overwegingen die voor jouw organisatie van cruciaal belang zijn, zoals specifieke beveiligingsdoelstellingen, unieke bedrijfsprocessen en/of compliance-eisen. Zo kan je bepalen welke cybersecurity-providers in staat zijn om de meest effectieve diensten te leveren en als echte, betrouwbare partners te dienen in de steeds veranderende strijd tegen cybercriminaliteit.